Najzdrowsze suszone owoce. Część I

2019-09-11
Najzdrowsze suszone owoce. Część I
Suszone owoce, podobnie jak suszone warzywa, to przebogate źródło dobrych kalorii – zdrowych cukrów – oraz prozdrowotnych, aktywnych składników odżywczych: błonnika, witamin, minerałów i przeciwutleniaczy. 
Posiłek z dodatkiem suszonych owoców jednocześnie syci na dłużej i zapobiega napadom wilczego głodu. Nie zawierają tłuszczów! Wspomagają dietę redukcyjną, ponieważ stanowią możliwie najlepszą alternatywę dla łakoci. 
Po suszone owoce sięgają również osoby aktywnie fizycznie. W ten sposób dostarczają organizmowi z jednej strony porządnej dawki dobrych węglowodanów (dodających siły), z drugiej uzupełniają poziom glikogenu (przyśpieszającego regenerację organizmu). W praktyce są w stanie sprostać intensywnemu treningowi, a po jego zakończeniu w niedługim czasie stanąć na nogi.
Na czym polega suszenie owoców? 
Najprościej tłumacząc, na poddaniu owoców pod długotrwałe działanie wysokiej temperatury, wskutek czego zmieniają nieco barwę, wygląd i smak. Co ważniejsze, zostają intensywne odwodnione. Suszone owoce zawierają ok. 70% wody – o 12% mniej w porównaniu do świeżych.
Suszenie to naturalny proces utrwalania żywności i przedłużania ich terminu przydatności do spożycia. Niemniej jednak może przebiegać dwojako – z i bez wykorzystania konserwantu E220, czyli dwutlenku siarki. Choć jego śladowa ilość nie powinna mieć wpływu na funkcjonowanie organizmu zdrowego człowieka, to astmatykom może wyrządzić krzywdę w postaci intensywnego bólu głowy, czy nudności. Suszone owoce bez konserwantów wyglądają mniej apetycznie, ale nie tracą na smaku i wartościach odżywczych. 
Jakie suszone owoce są najzdrowsze?
  1. Suszona goja
Małe owoce – wielkie podkłady witamin: A, z grupy B - B1, B2, B6 -, C. Suszone owoce goji bogate są także w błonnik, luteinę (pochodną beta-karotenu) i minerały: żelazo, selen, cynk.
Suszona goja – właściwości:
  • obniża ciśnienie tętnicze krwi,
  • reguluje stężenie cukru we krwi,
  • łagodzi dolegliwości układu oddechowego,
  • wspomaga budowę nowych i regenerację starych komórek organizmu.
  • wspiera syntezę, aktywację i metabolizm hormonów tarczycowych,
  • minimalizuje ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego,
  • usprawnia funkcjonowanie układu krążenia – bierze udział w tworzeniu komórek krwi,
  • zwalcza wolne rodniki – chroni DNA przed uszkodzeniami, spowalnia starzenie się skóry.
  1. Suszona papaja
Zarówno w liściach, jak i owocach papai znajduje się bioaktywny enzym – papaina, a także białko proste – fibra. Co więcej, witaminy. Przede wszystkim C, której jest naprawdę MNÓSTWO. Pojedyncza papaja zaspokaja aż 224% dziennego zapotrzebowania organizmu. Ponadto A, z grupy B oraz K. Suszone owoce papai to także przeciwutleniacze, na czele z bioaktywnym likopenem.
Suszona papaja – właściwości:
  • przeciwdziała cellulitowi,
  • przyśpiesza proces krzepnięcia krwi,
  • usprawnia pracę układu pokarmowego – przyśpiesza procesy trawienne,
  • minimalizuje ryzyko wystąpienia, a także ogranicza rozwój chorób nowotworowych.
  • łagodzi przebieg przeziębień i chorób sezonowych.
  • przywraca równowagę organizmu po kuracji antybiotykowej,
  • chroni oczy przed chorobami, np. zwyrodnieniem plamki żółtej – filtruje promienie UV,
  • pomaga zregenerować wątrobę uszkodzoną wskutek żółtaczki, obłuszczenia organizmu.
  1. Suszone daktyle
Drzewo życia – daktylowiec, uprawiany jest od czasów prehistorycznych. Co ciekawe, według danych National Nutrient Database (USDA) zawartość prozdrowotnych składników w daktylach, przede wszystkim witamin, zależy od ich gatunku. 
Suszone daktyle – Deglet Noor – zawiera sporo kwasu foliowego i niewielkie ilości witamin A (10 IU) oraz C (0,4 mg). Podczas gdy Medjool pierwszej ma w nadmiarze (aż 149 mg) podobnie jak witaminy z grupy B (B6), ale C – w ogóle. Ten gatunek charakteryzuje największe stężenie minerałów: wapnia, magnezu (odpowiednio: 64 mg / 100 g, 54 mg / 100 g).
Suszone daktyle – właściwości:
  • przyspieszają perystaltykę jelit.
  • zwiększają odporność organizmu,
  • neutralizują objawy menopauzy, osteoporozy,
  • łagodzą przebieg infekcji i chorób sezonowych.
  • regulują ciśnienie tętnicze krwi – chronią przed nadciśnieniem,
  • redukują ilość złego, a regulują poziom „dobrego” cholesterolu,
  • zmniejszają i łagodzą zarazem dolegliwości związane z nadkwaśnością,
  • minimalizują ryzyko wystąpienia i rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego.
  1. Suszone śliwki
W porównaniu do świeżych owoców zawierają aż 5 razy więcej witaminy A (345 IU / 100 g) i 7 razy więcej błonnika (9,8 gramów). Inne witaminy, jakie są w nich obecne to B6, E, K. Sporo w nich również wartościowych minerałów: potasu, fosforu, magnezu, wapnia, cynku. 
Ile kcal mają suszone śliwki kalifornijskie? W 100 gramach – blisko 300. Dla porównania – identyczna ilość śliwek świeżych to zaledwie ok. 50 kalorii.
Suszone śliwki – właściwości: 
  • reguluje ciśnienie tętnicze,
  • usprawnia perystaltykę jelit,
  • przyśpiesza przemianę materii,
  • stabilizuje poziom cukru we krwi.
  • zapewniają uczucie sytości na dłużej,
  • minimalizują ryzyko osteoporozy – korzystnie wpływają na stan kośćca,
  • minimalizują ryzyko chorób układu krążenia – hamują procesy miażdżycowe,
  • redukują „zły” cholesterol we krwi (LDL), podnoszą poziom „dobrego” (HDL).
  1. Suszona żurawina
Krzewinka żurawiny to przede wszystkim bogactwo przeciwutleniaczy, głównie proantycjanidów, beta-karotenu, a także „witamin młodości” – A i E. Suszona żurawina zawiera również wiele witamin z grupy B oraz C oraz minerałów. W tym: magnezu, fosforu, jodu, potasu, sodu.
Suszona żurawina – właściwości:
  • obniżają ciśnienie krwi,
  • usprawnia funkcjonowanie układu krwionośnego,
  • korzystnie wpływa na kondycję cery – hamuje procesy starzenia się skóry,
  • zapobiega uszkodzeniom DNA – chroni organizm przed stresem oksydacyjnym.
  • chroni układ moczowy przed infekcjami – zapobiega przyleganiu bakterii do nabłonka,
  • podczas leczenia zapalenia układu moczowego – przyśpiesza powrót do zdrowia,
  • zapobiega powstawaniu szczawianów wapnia tworzących tzw. kamienie nerkowe,
  • wspomaga leczenie nowotworu żołądka – hamuje wzrost bakterii Helicobacter pylori.
Suszone owoce to zdrowe słodkości, które dostarczają organizmowi mnóstwo prozdrowotnych składników odżywczych. Dzięki nim zadbasz o dobrą formę organizmu i kondycję psychiczną. Nie od dziś wiadomo, że W zdrowym ciele, zdrowy duch! Jakie suszone owoce są Twoimi ulubionymi? 
Pokaż więcej wpisów z kategorii Wrzesień 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel